Förlossningen

Okej, tänkte att jag skulle skriva ner hur det var när vi fick våran prins Linus :)

Några dagar innan var jag så obeskrivligt trött, sov hela eftermiddagarna, så jag började ana att det snart var dags. Torsdag kväll hade vi främmande och gick och la oss kring 23.30. Jag låg vaken och såg på Tv och strax efer 24.00 startade det igång. Förvärkar som jag inte kännt tidigare... Jag låg kvar länge och tänkte att det är säkert falskt alarm men började kolla klockan och det var ca 10 min mellan varje värk. Jag smög upp och packade det sista i BB-väskan, tandborste och sådant. La mig sen och tänkte att det är bäst att försöka vila för det som skulle komma. Kring 04.00 väckte jag Krille och sa att det startat...och jag som trodde han skulle flyga upp ur sängen och hoppa i bilen...jasså sa han och låg kvar : ) Strax efter det så blev det bara 4 min mellan värkarna och dom kändes rejält  plus att slemproppen hade gått så jag ringde till förlossningen och sa att vi var på gång. Sen avtog värkarna och fortsatte var tionde minut igen så vi åt frukost och såg klart en Wallander film vi påbörjat kvällen innan. Eftersom det var mitt tredje barn och jag var öppen innan så visste vi att det kunde gå snabbt så kring 8.00 åkte vi in till Sunderbyn och kring 9.00 låg jag med CTG på deras undersöknings rum. Det var 8-10 min mellan värkarna och dom var kraftiga. Barnmorskan föreslog att vi skulle åka iväg en sväng och få oss nått att äta och att jag skulle röra på mig så trodde hon att det sklle sätta igång ordentligt. Och så vi gjorde, vi lämnade väskan på förlossningen och for på Storheden och åt på Max : ) Jag satt där och åt mellan värkarna med mina solglasögon på : ) Det känns lite knepigt att vara ute bland folk när man har värkar...sitta och flåsa och ha ont : ) Sen åkte vi omkring lite i bilen och hamnade utanför Statoil och åt en glass och läste tidningar. Det var då jag kände att f-n...värkarna avtar ju...SUCK !! Då kom vi på att vi far tillbaks till Sunderbyn och går och promenerar runt sjukhuset kanske det sätter igång. Efter vi gått ett tag och värkarna fortfarande bara var 10 min mellan och inte alls så starka och jag började bli väldigt trött, tänkte jag att det är väl bara gå upp på förlossningen då och lägga sig och ta CTG så får dom konstatera att det var falskt alarm : (
 Vi hade en dansk barnmorska då och hon sa att tredje barnet brukar vara "lite trögstartad" ( det hade jag ingen aning om) Men till min stora glädje så skickade dom inte hem oss!!! (och tur var ju det)
Utan dom tyckte att vi skulle gå och lägga oss på patienthotellet och vila. Pust!! Jag gick och lade mig på en gång för jag var så himla trött och somnade på stört. Jag sov kanske i tjugo minuter och vaknar av att "det sa poff".
- Krille...jag tror vattnet gick nu!! Och mycket riktigt, vattnet bara rann... Som tur var hade jag med mig en större binda/blöja för det kom ordentligt. Och jag skrattade för fullt och ju mer jag skrattade dessto mer rann vattnet. Vi ringde upp till förlossningen och sa att vattnet gått och va dom tyckte vi skulle göra. - Vila så mycket ni kan och kom hit om det känns för jobbigt och om du får för ont. Okej, perfekt tänkte jag, jag ska bara gå och kissa och sen vila mig redo! Det blev ingen vila....jag höll inte på att ta mig upp från toaletten !!! Det hade satt igång och ORDENTLIGT !
Promenaden från patienthotellet till förlossningen var en plåga. Jag fick stanna och flås andas flera gånger. Och mitt bland allt folk...jag kännde hur vattnet strömmade och det tog sååå ont. Min enda tanke var - Eget rum och lustgas, NU !! Tillslut tog vi oss till förlossningen och dom skulle gå och titta efter ett rum till oss, dom såg att jag hade det jobbigt. Vi blev stannandes i ett dagrum där och en värk kom just, och den tog så ont ! Jag flås andades och Krille blev nog förskräckt och försökte lungna mig. - Så ja gumman, schh lugn nu... Då kom arga Linda fram : ) Jag tog handflatan och drämde i bordet med en jäkla smäll. - DET GÅR INTE ATT VARA TYST ! DET GÖR FÖR ONT !! Stackars hjärtat, inte lätt att hantera en Linda med värkar. (Fast det var nog enda gång jag var arg på honom...tror jag) Sen fick vi eget rum och jag fick byta om till dom läckra nätbyxorna och patientskjorta. OCH fick lustgasen : ) Så skönt, jag behövde verkligen den. Då var klockan 16.36. När barnmorskan gick ut frågade jag Krille om inte han skulle testa lite av "min bästa vän" lustgasen. Han fick jätte konstig röst och  var väldigt prat glad när barnmorskan kom in igen, söt älskligen min : ) Kl 17.01 får jag akupunktur på magen för jag har så ont och barnmorskan känner att jag är öppen 3 cm. Sen kämpar vi på jag och Kristoffer, han hjälper mig att andas rätt med lustgasen och fokusera. Det är så skönt att man har ett så bra stöd vid sin sida, Kristoffer var enormt duktig<3
18.06 är jag öppen 9 cm och har fruktansvärt ont. Jag vet att jag slet av mig lustgasmasken och ropade att snart dör jag : ) Då säger barnmorskan att det är dags att krysta...och jag tänker - Va redan! 18.16 halvsitter jag i sängen och påbörjar krystarbetet och 18.26 får vi våran belöning för mödan : ) Linus skriker innan hela han har kommit ut, tiden står still och plötsligt ligger han på mitt bröst och mina tårar rinner...



Förlossningen gick mycket fort och barnmorskan förklarade så här att om förlossningsarbetet hade varit i "normal takt" hade våran förlossning pågått 7 timmar till. Jag gjorde dom sju timmarna på en timme. Så här i efterhand känns det ju otroligt skönt att det gick så fort men när jag var mitt i det var det jobbigt för jag fick ju ingen paus att vila upp mig på. Och inga bristningar eller klipp, så jäkla skönt ! Och vilken tur att vi inte valde att åka hem utan stannade på pat.hotellet. Det tar ju dock en timma enkel väg...det hade inte blivit någon rolig resa..
Så var det när Linus föddes<3
Han äter och sover, bajsar och käks precis som en liten bebis ska. Amningen funkar utmärkt och han går upp i vikt. Vi njuter av våran bebis och syskonen är så stolta.
Än en gång har jag fått vara med om detta mirakel...

Vi älskar dig Linus<3

 

Kommentarer
Postat av: Jeanette

Japp min svullnad blir bara värre o värre, så jag hoppas innerligt att mini kommer snart. Längtar så vi blir knäppa snart.. Annars e allt bra med oss. Å va skönt att lille Linus sover gott om natten =) Hihi jasså du har fått meloner nu, hihi det lät kul.. Växte de mycket under själva graviditeten eller kom det mesta nu när mjölken rann till? Massa kramar

2009-08-28 @ 19:02:00
URL: http://tattoochick.blogspot.com
Postat av: Jeanette

Ååå va tårarna rann när jag läste berättelsen.. Tänk att jag ska genomgå det =)

2009-08-28 @ 19:09:11
URL: http://tattoochick.blogspot.com
Postat av: Fam andersson-lindblad

ja nu är det riktigt nära,har spänt i magen hela eftermiddagen nu och jag fattar inte vart all flytning kommer ifrån :S men vad tusan,hoppas på att vattnet går eller nåt så mna vet att det är på gång.. lite små nervigt nu =) vill oxå skriva förlossningsberättelse ;) hehe så himla söt eran lilla linus ska bli kul å se hur våran bebis ser ut :) kram

2009-08-28 @ 19:15:22
URL: http://jimmylotta.blogspot.com
Postat av: Jeanette

Hihi te-påsar, gud va jag skratta =) =) Jag kommer göra ett "boobjob" om mina tappar formen, haha..

2009-08-28 @ 19:16:38
URL: http://tattoochick.blogspot.com
Postat av: xandra(mamma89)

Hej stort grattis till bebisen:).. det var jätte spännande att läsa din berättelse.. lycka till

kramar

2009-08-28 @ 21:28:05
URL: http://blimamma.se/mamma89
Postat av: Lillemor Andersson

jasså okej.. lite positivt med blodet då ;) Hoppas innerligt på att något händer snart segt som tusan nu :P svårt att få dagarna å gå nu.. ^^ hoppas allt går bra med linus å resten av familjen =) kram

2009-08-29 @ 14:54:07
URL: http://jimmylotta.blogspot.com
Postat av: Jeanette

Jag hoppas verkligen det e nåt på gång, men nu verkar det lugnt. Suck. men vi får se =)

2009-08-29 @ 16:30:53
URL: http://tattoochick.blogspot.com
Postat av: Petra

Jag älskar att läsa förlossningsberättelser! Grattis till eran söta Linus! Hoppas min tredje inte tar för lång tid heller :)

2009-08-29 @ 20:55:14
URL: http://glamouricious.blogg.se/
Postat av: Angelica

Grattis till eran lille Linus GRATTIS!!!

2009-09-01 @ 18:01:34
URL: http://guldkragens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0