Nalta Pitebonschka...

Det Piteå är känt för är väl sin Palt, sen har vi vår rejäla dialekt. Jag själv pratar väl inte så mycket Pitemål men det smyger in ett och annat ord :)   På jobbet däremot blir det att jag använder Pitemålet mera . Jag jobbar på ett äldreboende så där har jag lärt mig en massa bonschka :) 
Mina barn hör jag använder en del ord så som hojna, häjna, söjna...
Hittade lite Pitemål på nätet..håll till godo!!!  
          







Ord- och uttryckslista på Pitemål


 

 

 

grimasera = stchjäggles
boll = moil
jag måste = i nögges
spindel = kangraot
övermätt av palt = paltschwiim
jag heter = i hejt

galning = göuvd
tallbarr = dårjnålen
byn = boijn
från byn = bårta boijn
det ska du inte veta = hä skoint dö vetta
det gör ingenting = hä jäär åssit

hur mycket? = vöre möche?
lkommer du ihåg? = kåmm dö ihoog?
jag minns inte = i minsch it
bord = baoul
stol = staoul
det är nog bäst = häär no lijkest,
                             hä jär no lijkest


jag törs inte = i tosch it
jag ville ha roligt = i veld håva raolit
litegrann = nalta, nalitta
hur skulle du göra? = vöre skull dö järra?
någon =  najn
något = nage, naa
jag ska gå hem = i sko gå hejm
det är ju inte så många = hä jujn't så mang

           

 

 

 

 

Ett textexempel på bonschka:

(stavningen kan variera mellan orter)

I waal så weldans troyt bortte hejn vä att i nöges färlese fram å dellbax milla pijtstan å Älvfsbojn som na vedagock uppe ine gren bara för å hemt freugan ät jobbe. Idjenteligen sku i ha flötte dell Twerán ell Sijkforsn så he waal nermre. Då kanske i löckes vä å spåra nager kraon opa soppa inne längda.

Jag blir så väldigt trött på det här med att jag måste färdas fram och tillbaka mellan Pite-stad och Älvsbyn som nån sorts hackspett uppe i granarna bara för att hämta min min fru efter jobbet. Egentligen skulle man ha flyttat till Tvärån eller Sikfors (Två byar mellan orterna) så det blir närmre. Då kanske man lyckas med att spara några kronor på soppan (slang för bensin) längre sikt.


(Den här texten hittade jag på Wikipedia)


Kommentarer
Postat av: jeanette

Haha vilket inlägg :) Hihi jasså åt Linus oxå det? Tycker han om det? Hugo e liten kluven, ibland går det bra och ibland inte. Kram

2010-02-10 @ 10:43:49
URL: http://tattoochick.blogspot.com
Postat av: Lillemor Andersson

hahahhahah ett helt annat språk ju ;) <3 <3

2010-02-11 @ 13:01:59
URL: http://jimmylotta.blogspot.com
Postat av: jeanette

Hihi tack :) Linus e oxå en söthumla.. Vi har världens finaste barn :)

2010-02-13 @ 09:48:10
URL: http://tattoochick.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0